شنبه ۱۳۹۳/۰۲/۲۰

شفيعي، مدير عامل سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين:

آتش سوزي انبار روغن قزوين در 10 سال اخير بي سابقه بود

مدير عامل سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين در گفتگو با صبح قزوين در خصوص حريق انبار روغن سخن گفت.

 

چندي پيش يک انبار روغن در قزوين دچار حريق شد و وسعت حادثه به حدي بود که چندين تيم آتش نشاني از قزوين و حتي شهرهاي اطراف پس از گذشت نزديک به ?? ساعت نهايتا موفق به اطفاء آن شدند. اين حادثه که دود ناشي از احتراق و انفجار مواد موجود در انبار از کيلومترها دورتر از محل حادثه ديده مي شد خوشبختانه تلفات جاني نداشت. اما بزرگي و عمق حادثه به گونه اي بود که از آن به عنوان يک بحران در قزوين ياد مي کنند که البته با حضور به هنگام مسئولان و تلاش بي دريغ ماموران خدوم آتش نشاني قزوين به سرانجام مطلوبي رسيد.
در اين ميان خبرگزاري ها و بنگاه هاي اطلاع رساني نيز به گونه اي خاص عمل کردند به نحوي که در مدت زماني اندک، آتش سوزي قزوين به تيتر اخبار رسانه هاي داخلي و خارجي مبدل گشت. بدليل سرعت انتشار خبر بعضا حقايق اين واقعه به گونه اي ديگر منتشر شد و سوالات و ابهاماتي در ذهن مردم به وجود آورد. اينکه اگر آتش به مخزن چند ده هزار ليتري اشاره شده در خبرها مي رسيد چه مي شد؟ ويا اينکه آتش نشاني چاره اي جز اتمام حريق نداشت و صرفا به کنترل آتش پرداخت و پرسش هاي ديگري که در گفت و گوي اختصاصي صبح قزوين با مديرعامل سازمان آتش نشاني به آن ها پاسخ داده شده است.
سيد علي شفيعي مدير عامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين در گفت و گو با  صبح قزوين [1]در خصوص واقعه آتش سوزي روز ?? ارديبهشت ماه اظهار کرد: بعد از تماس مردم با مرکز پيام سازمان آتش نشاني مبني بر وقوع آتش سوزي انبار روغن واقع در خيابان اسدآبادي، ابتداي کوچه شيشه چي بلافاصله و در مدت زمان ? دقيقه ماموران آتش نشاني  راس ساعت ??:?? از ايستگاه هاي نزديک، خود را به محل حادثه رساندند.
 [2]
وي ادامه داد: همکاران آتش نشاني در ضمن اعزام به محل با مشاهده وسعت آتش سوزي درخواست کمک بيشتر کرده بودند که در مدت ? تا ? دقيقه از کليه ايستگاه هاي آتش نشاني تيم هاي مجهز جهت اطفاء حريق به محل آتش سوزي اعزام شدند.
شفيعي با اشاره به اقدامات اوليه انجام شده در راستاي اطفاء حريق گفت: در لحظات ابتدايي حريق با انجام بررسي هاي صورت گرفته و با هماهنگي دستگاه هاي امدادي و انتظامي شبکه هاي آب، برق و گاز محدوده وقوع حادثه قطع و مناطق مسکوني و تجاري اطراف محل آتش سوزي براي جلوگيري از بروز حوادث احتمالي تخليه شدند.
مدير عامل سازمان آتش نشاني يادآور شد: اداره راهنمايي و رانندگي نيز به منظور تسهيل در رفت و آمد ماشين هاي آتش نشاني اقدام به بستن حدفاصل خيابان دوراهي همدان تا ميدان ?? بهمن نمود تا مسير، جهت تردد ماشين هاي آتش نشاني هموار شود.
وي با بيان اين که “تجمع مردم در محل وقوع حريق ادامه کار را براي ماموران سخت کرده بود” خاطر نشان کرد: بعد از قطع تاسيسات و تخليه مردم، مهار و کنترل حريق جهت جلوگيري از توسعه و سرايت آن به  اطراف محل حادثه به شکل تخصصي مديريت شد.
 [3]
شفيعي در ادامه گفت: با توجه به مجاورت منازل مسکوني، تجاري و انبار بزرگ چوب در ضلع شمالي و شرقي محل آتش سوزي، سرايت آتش ممکن بود کنترل آتش سوزي را به شکل همه جانبه از دست ما خارج کند.
مدير عامل سازمان آتش نشاني افزود: با توجه به حجم وسيع مواد سوختني سريع الاشتعال شامل روغن ماشين، اکتان، بنزين مکمل، حلال ها، الکل، چسب و ساير مواد که نزديک به ??? تن برآورد مي شد، با به کارگيري توان، تخصص و هم فکري همکاران از توسعه حريق جلوگيري به عمل آمد.
شفيعي اذعان داشت: استاندار، فرماندار، شهردار، دادستان، هلال احمر و اورژانس، نيروهاي انتظامي، شوراي شهر، سپاه ناحيه قزوين، ارتش، بسيج، اصحاب رسانه و دستگاه هاي امدادي مرتبط با بحران شهري جهت انجام فعاليت هاي مرتبط با حيطه کاري خود از همان لحظات اوليه در محل حادثه حضور داشتند که بدون شک حضور آنان باعث دلگرمي بود.
 [4]
اعزام نيرو از شهرهاي تهران، کرج و همدان
وي در ادامه افزود: بعد از گذشت ? ساعت از وقوع آتش سوزي با تماس سازمان آتش نشاني تهران و کرج تعدادي ماشين سنگين از تهران و ? ماشين سنگين از کرج به طرف قزوين اعزام شدند. هم زمان  اکيپي از شهر همدان با وجود عدم در خواست کمک از آنان، به دليل احساس مسئوليت براي کمک رساني خود را به محل حادثه رساندند که ما نيز از حضور آنان استقبال کرديم.
شايعه وجود مخازن بزرگ ?? هزار ليتري در انبار
شفيعي با اشاره به شايعه وجود مخازن بزرگ مواد سوختني در انبار، يادآور شد: شايعاتي مبني بر وجود مخازن بزرگ ?? يا ??هزار ليتري از مواد سوختني در انبار وجود داشت که انفجار آن ممکن بود وضعيت وخيمي را ايجاد کند. به همين دليل نيروهاي سازمان آتش نشاني تهران، کرج و همدان جهت احتياط بيشتر در محل حاضر بودند وليکن از نيروهاي آتش نشاني استاني براي اطفاء حريق استفاده شد.
شفيعي با اشاره به حضور ساير سازمان هاي آتش نشاني حاضر در صحنه گفت: سازمان هاي آتش نشاني شهر صنعتي البرز، الوند و محمديه در اجراي عمليات با ما همکاري و مشارکت داشتند. از آن جايي که در هر دقيقه حداقل ? هزار ليتر آب و فوم (کف سنگين) براي خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار مي گرفت، تامين آب براي مدت زمان? تا ? ساعت با اعمال مديريت صحيح محقق شد.
وي خاطر نشان کرد: ماشين آلات سنگين براي پشتيباني و ايجاد سد جهت جلوگيري از جاري شدن مواد سوختي و انتشار آتش سوزي آماده باش بودند.
حضور فعال ??? نفر از ماموران آتش نشاني استان در صحنه
شفيعي ادامه داد: يکي ديگر از کارهاي انجام شده، تلاش براي حفظ ديوارهاي ساختمان  محل آتش سوزي جهت جلوگيري از خروج مواد سوختني به بيرون بود.
مدير عامل سازمان آتش نشاني اذعان داشت: براي تخليه آبي که جهت خاموش کردن آتش انبار استفاده مي شد هم چنين روغن و مواد سوختني، سوراخي در زير جوي بزرگي که در نزديکي انبار روغن وجود داشت، ايجاد شد تا مواد از طريق جوي آب از محل آتش سوزي دور شود البته اين موضوع داراي عوارض زيست محيطي بود.
 [5]
وي در ادامه گفت: در اين عمليات ??? نفر از ماموران سازمان آتش نشاني قزوين به شکل فعال و موثري براي اطفاء حريق در محل حاضر بودند.
وي با اشاره به خسارات و تلفات ناشي از وقوع آتش سوزي عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به ساعت وقوع حادثه همه مردم سريع از محل دور شده بودند بنابراين هيچ يک از شهروندان دچار آسيب نشد. ? نفر از نيروهاي آتش نشاني دچار مصدوميت شدند که ? نفر آنان به صورت سرپايي درمان و ? نفر به بيمارستان منتقل شدند. دو نفر همان روز از بيمارستان مرخص شدند و يک نفر مجبور به عمل جراحي شد.
شفيعي در مورد ساعت دقيق اطفاء حريق اظهارداشت: ساعت ??? الي ? بامداد آتش به شکل کامل مهار شد ولي با توجه به حرارت زياد زير لايه هاي مواد سوختني و ظروف و وسايلي که در محل وجود داشت عملياتي تخصصي موسوم به لکه گيري تا ساعت ? صبح توسط همکاران به صورت بي وقفه انجام شد.
وي در ادامه متذکر شد: براي حصول اطمينان از عدم وقوع مجدد حادثه و کسب اطلاعات در مورد شايعه وجود مخازن بزرگي مواد سوختي، تحقيقات لازم انجام شد.
 [6]وقوع اين حادثه در نوع خود بي سابقه بود
مدير عامل آتش نشاني قزوين با اشاره به منحصر به فرد بودن اين حادثه گفت: در حدود ? ماه پيش حادثه آتش سوزي در شرکت فومن شيمي واقع در شهر صنعتي رخ داد که داراي انفجار بود ولي با تلاش ماموران طي عملياتي يک و نيم ساعتي و با صرف انرژي و توان کمتر اطفاء حريق پايان يافت.
وي در ادامه افزود:وقوع اين حادثه در نوع خود بي سابقه بود و طي ??سال اخير چنين آتش سوزي با اين حجم و وسعت و به شکل متراکم و خطرناک آن هم در داخل شهر سابقه نداشت.
شفيعي خاطر نشان کرد: به غير از روغني که نيروهاي آتش نشاني توسط نهر از محل حريق دور کردند و جزئي از عمليات اطفاء حريق بود، تقريبا بيش از ??درصد از روغن و مواد سوختني در محل حادثه وجود داشت که البته در مورد کيفيت مواد باقي مانده اطلاعي نداريم.
پيشگيري مهمترين عامل در جلوگيري از وقوع حادثه
وي با بيان اين که “حجم و شدت آتش سوزي به گونه اي بودکه ?? ماشين به صورت هم زمان مشغول به فعاليت بودند” اذعان داشت: اگر خطايي در اطفاء حريق صورت مي گرفت موجب وقوع بحراني عظيم تر مي شد. خوشبختانه آتش سوزي به ساير بخش هاي محل سرايت نکرد ولي شدت گرماي حاصله باعث آسيب رساندن به نماي ظاهري ساختماني نزديک به محل آتش سوزي شد.
 [7]
شفيعي با بيان اين مطلب کهدپوي اين همه جنس در داخل بافت مسکوني غير استاندارد استيادآور شد: شهر ايمن به طور قطع با مشارکت و ايمن سازي شهروندان و واحد هاي تجاري هم چنين نظارت دستگاه هاي ذيربط محقق مي شود چرا که پيشگيري مهمترين عامل در جلوگيري از وقوع حادثه است.
مدير عامل سازمان آتش نشاني در پايان با تشکر از تمام نيروهاي خدوم سازمان آتش نشاني، متذکر شد: سازمان آتش نشاني  بايد داراي امکانات و تجهيزات لازم و به روز باشد تا در شرايط مقتضي بتواند وظايف خود را به نحو شايسته اي انجام دهد
 

تصاویر مرتبط