شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۰۶

214 عملیات اتش نشانی قزوین در اخرین ماه پاییز

آتش نشانان قزوینی در آذرماه امسال در 214 عملیات امداد و نجات و اطفای حریق حضور داشته اند.

قدیر موسی خانی رئیس سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: از مجموع عملیات های انجام شده در اخرین ماه پاییز قرن 148 مورد آن مربوط به حوادث است که تعداد 50نفر در حوادث توسط آتش نشانان نجات یافته اند و علیرغم اینکه در ماه های گذشته محبوس شدن در آسانسور بیشترین آمار عملیاتهای سازمان آتش نشانی در بخش حوادث را شامل بود ولی با توجه به فصل سرما، این ماه تعداد تماس های برقرار شده با سامانه 125 درخصوص خطر نشت گاز و مسمومیت با گاز منوکسید و امدادرسانی به شهروندان در این زمینه بیشتر بوده است و حادثه محبوس شدن در آسانسور در رده دوم قرار دارد و تصادفات و واژگونی خودرو در رتبه های بعدی حوادث قرار گرفته است.

وی ادامه داد: 66 مورد از عملیات ها، مربوط به اطفای حریق بوده و 4 نفر در این عملیاتها توسط آتش نشانان نجات یافته اند که عملیات های اطفای حریق منازل با 26 مورد بیشترین آمار را داشته و بعد از نیز حریق وسایط نقلیه، حریق اماکن تجاری و اماکن خدماتی بیشترین حضور آتش نشانان ایستگاه های 8 گانه این سازمان را به خود اختصاص داده اند.

موسی خانی افزود: با فرا رسیدن فصل سرما متاسفانه به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی در وسایل گرمایشی هر ساله تعدادی از شهروندان دچار گاز گرفتگی و مرگ می شوند.

وی با اشاره به اینکه هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد مجزا و مجهز به کلاهک باشد، افزود: شهروندان همواره محل اتصال دودکش به وسایل گاز سوز را با بازرسی و از آب بندی و ثبات آنها اطمینان حاصل کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین همچنین بر لزوم رعایت استفاده از دودکش با کلاهک استاندارد تاکید کرد و گفت: مسدود شدن دود کش سبب سوختن ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده می شود که برگشتن چنین گازهایی به داخل فضای زندگی باعث گاز گرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان می شود.

موسی خانی تاکید کرد: شهروندان باید هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد آن را در محل خود نصب کنند. همچنین کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیاء به داخل دودکش جلوگیری می کند در منظم سوختن وسیله گاز سور موثر است.

تصاویر مرتبط