یکشنبه ۱۳۹۱/۰۷/۰۹

مسئولين شهري در صبحگاه مشترک آتش نشاني قزوين تاکيد کردند؛

ضرورت تبديل فرهنگ ايمني به فرهنگ عمومي

گسترش فرهنگ ايمني در جامعه و تبديل آن به فرهنگ عمومي امري حياتي است.

 

مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين با اعلام اين مطلب در صبحگاه مشترک سازمان آتش نشاني قزوين که به مناسبت گراميداشت 7 مهر روز آتش نشاني و ايمني در ايستگاه شماره چهار اين سازمان با حضور جمعي از مسئولين شهري و استاني ، آتش نشانان شهرداريهاي استان و نمايندگان نيروي انتظامي ، جمعيت هلال احمر و فوريت هاي پزشکي استان برگزار شد ، ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس و تبريک روز آتش نشاني گفت : تقارن روز آتش نشاني و هفته دفاع مقدس بهانه اي براي ذکر تشابهات رزمندگان و آتش نشانان در شرايط صلح و شرايطي از جنس جانفشاني ها است.
سيد علي شفيعي ، فداکاري و شجاعت در آتش نشاني را برگرفته از فرهنگ ايثار و شهادت رزمندگان دفاع مقدس دانست و افزود : اين خصايص آتش نشانان را به سربازان شايسته اي مبدل ساخته که بدون هيچ چشمداشتي هنگام خطر جان خود را براي نجات ديگران فدا مي کنند.
وي تعامل دستگاههاي امدادرسان در ارائه خدمات به شهروندان را به عنوان زنجير ايمن و قابل اطمينان براي شهر و ساکنان آن توصيف کرد و گفت : در مقوله ايمني شهرها يکي از جنبه هاي عمده اي که بايد قبل از بروز حوادث برنامه ريزي و انجام شود و در حين حوادث يا پس از آن بکار آيد ، آموزش عمومي در زمينه پيشگيري از بروز و يا روش  هاي مقابله با حوادث است.
شفيعي تصريح کرد : در همين راستا سازمان آتش نشاني قزوين کلاس هاي مختلف آموزشي را برگزار مي کند. همچنين ارتباط تنگاتنگ اين سازمان با رسانه ها و از جمله صداو سيما پيرامون اطلاع رساني و تبديل فرهنگ ايمني به فرهنگ عمومي مردم تاثير بسزايي در پيشگيري از وقوع حوادث و يا کاهش صدمات و خسارات ناشي از بروز آنها داشته و تا حد قابل توجهي انگيزه شهروندان در رعايت اصول ايمني را تقويت نموده است.
وي تعداد ايستگاه هاي اين سازمان را 7 ايستگاه ثابت و يک ايستگاه سيار برشمرد و گفت : طبق استانداردهاي جهاني براي هر 50 هزار نفر جمعيت بايد يک ايستگاه آتش نشاني پيش بيني شود که با توجه به جمعيت شهر قزوين در حال حاضر ايستگاه هاي اين سازمان مطابق با استاندارد ها است.
مديرعامل آتش نشاني قزوين از احداث دو ايستگاه جديد آتش نشاني در خيابان امام (ره) و ناحيه چوبيندر خبر داد و افزود: اين سازمان هم اکنون از 30 دستگاه خودروي سنگين و نيمه سنگين عملياتي و تجهيزات پيشرفته آتش نشاني برخوردار است و از پروژه هاي عمراني مهم آن مي توان به پروژه احداث ورزشگاه چند منظوره آتش نشاني و توسعه ساختمان دو ايستگاه شهري اشاره نمود.
شفيعي گفت : سال گذشته حدود 2 هزار عمليات اطفاي حريق و امداد ونجات توسط آتش نشانان سازمان آتش نشاني قزوين انجام شد و همچنين بيش از 10 هزار نفر از شهروندان در دوره هاي آموزشي اين سازمان شرکت نمودند.
وي از برگزاري دوره آموزشي ديپلم آتش نشاني در اين سازمان خبر داد و افزود : امسال 250 متقاضي در دوره مذکور شرکت کردند که 130 نفر آنها موفق به اخذ مدرک مهارت ديپلم آتش نشاني شدند.
مديرعامل آتش نشاني قزوين از آتش نشانان داوطلب به عنوان نيروهاي مکمل سازمان آتش نشاني ياد کرد و گفت : در حال حاضر 350 آتش نشان داوطلب با اين سازمان همکاري مي کنند که بيش از 60 درصد آنها بانوان هستند.
شفيعي با اشاره به بازديد ايمني از 250 مورد اماکن تجاري و اداري طي سال گذشته توسط کارشناسان واحد پيشگيري از حريق سازمان ، اظهار داشت : اين واحد با طراحي و اعمال     روش هاي ايمني ، تلاش مي کند تا در ساخت و سازها و همچنين استفاده  از ابنيه احداث شده در سطح شهر حداکثر ايمني رعايت شود.
وي همچنين در خصوص عملکرد واحد علت يابي حريق سازمان آتش نشاني قزوين گفت : آنچه به عنوان دلايل وقوع آتش سوزي از طرف اين واحد ثبت مي شود مي تواند به عنوان سندي معتبر جهت رسيدگي به شکايات يا خواسته هاي افراد حقيقي و حقوقي ، شرکت هاي بيمه و ... درمراجع قضايي و انتظامي مورد استفاده قرار گيرد.
شفيعي افزود : سال 90 در مجموع 133 حادثه از سوي اين واحد ، علت يابي شده است که علت بروز 125 حادثه غيرعمدي و 8 مورد نيز عمدي گزارش شده است.
وي خاطر نشان کرد: افق برنامه هاي سازمان آتش نشاني قزوين با رويکرد آموزش و پيشگيري در سطح جامعه و ارتقاء توانايي هاي عملياتي و دانش تخصصي آتش نشانان ترسيم و تعريف شده است.
مديرعامل آتش نشاني قزوين در پايان ضمن تشکر و قدرداني از حمايت هاي همه جانبه استانداري ، شهرداري و شوراي اسلامي شهر قزوين که امکان خدمات رساني مطلوب اين سازمان به شهروندان را فراهم نموده اند، اذعان داشت : نگاه مثبت مجموعه مديريت شهري به ويژه شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر قزوين به مقوله ايمني و گسترش هر چه بيشتر آن در سطح شهر اين نويد را مي دهد که در آينده نزديک ، خدمات و فعاليت هاي آتش نشاني قزوين هر چه بيشتر به استانداردها نزديک تر شود و در ارائه خدمات خود بتوانيم رضايت بيشتر مردم که همانا رضايت پروردگار متعال است را جلب کنيم.
مسعود نصرتي ، شهردار قزوين در ادامه اين مراسم طي سخناني گفت : افتخار آفريني آتش‌نشانان قزويني در زمينه امداد رساني، عرصه‌هاي ورزشي و آمادگي جسماني در ابعاد ملي و ارتقاي كيفيت تجهيزات سازمان آتش‌نشاني قزوين در مقايسه با كلان شهرها ستودني است.
وي با اشاره به  اينكه مجموعه آتش‌نشاني از يك مجموعه بانشاط تشكيل شده است كه هميشه براي خدمت رساني به شهروندان آماده هستند، بيان كرد: گزارش‌هايي كه ارائه مي‌شود نشان مي‌دهد كه سازمان آتش نشاني قزوين در شرايط خوبي براي خدمت رساني قرار دارد.
نصرتي  با بيان اينكه زماني به دليل وجود سرعت گيرها در سطح شهر، آتش نشانان براي حضور در محل حادثه با تاخير مي‌رسيدند، افزود: اكنون با برنامه ريزي و آموزش هاي متعدد و اعمال قانون از طريق مركز كنترل ترافيك موفق شديم بسياري از اين سرعت گيرها را جمع آوري كنيم و اين مهم كمك بسزايي در کوتاه تر شدن زمان رسيدن آتش نشانان به محل حادثه شده است.
اين مقام مسوول همچنين در ادامه با اشاره به خريد نردبان 52 متري آتش نشاني گفت: خريد اين نردبان با توجه به بلندمرتبه سازي در قزوين يكي از ضرورت‌ها مي باشد كه متاسفانه 2 سال است اين موضوع در حال پيگيري است اما به دليل مشكلات وزارت صنايع و معادن هنوز تحقق پيدا نكرده است و اميدواريم نمايندگان مجلس در قزوين و استانداري در اين زمينه حمايت هاي ويژه اي داشته باشند.
شهردار قزوين گفت :  ما در ارائه خدمات آتش نشاني از نظر زمان و تجهيزات به استاندارد رسيديم و حتي به شهرهاي اقماري و استان هاي همجوار در زمان مورد نياز كمك مي‌كنيم و اميدواريم در سال حمايت از كار و توليد ملي بتوانيم با پشتوانه مسوولان كشوري و استاني ، شهري ايمن داشته باشيم و مشكلات موجود را حل كنيم.
 
ديگر سخنان اين مراسم، داود محمدي نماينده مردم قزوين ، آبيک و الوند در مجلس شوراي اسلامي بود که با تجليل از خدمات آتش نشانان گفت : فرهنگ ايمني بايد در جامعه نهادينه شود و تحقق اين مهم نيازمند اطلاع رساني مناسب از طريق رسانه هاي مکتوب، مجازي و سيما ي استان است.
محمدي افزود: برخي از کارها نظير آتش نشاني از جايگاه ممتاز و شريفي برخوردار هستند که بر مبناي ايثار و فداکاري شکل گرفته است.
وي اظهار داشت : شغل آتش نشاني به طور مستقيم با دو ارزش اصيل اسلامي يعني حفاظت از جان و مال مردم در ارتباط است که اين موضوع  نشان از جايگاه والاي اين شغل شريف دارد.
نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي به روز رساني تجهيزات سازمان آتش نشاني را يکي از نيازهاي اساسي اين سازمان برشمرد و گفت:امروزه با توجه به رشد شهرنشيني و بلند مرتبه سازي در شهر ها، وجود نردبان 52 متري در آتش نشاني جهت ارائه خدمات مطلوب در اسرع وقت به شهروندان امري اجتناب ناپذير است، در همين راستا رايزني هايي با وزارتخانه هاي مربوطه انجام شده است تا با حذف بروکراسي هاي اداري اين مشکل مرتفع شود.
وي در ادامه از استانداري قزوين خواست رفع مشکل نيروي انساني آتش نشاني را با قيد فوريت در دستور کار خود قرار دهد.
مرتضي حبيبي ، معاون عمراني استانداري قزوين نيز در ادامه اين مراسم گفت : آتش نشاني مديريت آتش نيست بلکه يک آتش نشان موفق بايد هنر مهار آتش را داشته باشد و با يک بينش مناسب به مقابله با اين بحران بپردازد بنابراين يک آتش نشان علاوه بر دانش بايد بينش کافي و لازم را نيز داشته باشد.
وي سرعت عمل و آموزش به روز را از ديگر ضرورت هاي کار آتش نشاني ذکر کرد و افزود: آتش نشاني يک کار نيست بلکه ايثار و از خودگذشتگي است که آتش نشان ها با از جان گذشتگي از جان و مال مردم محافظت مي کنند.
 
گفتني است ؛ مانور شهري اطفاي حريق و امدادو نجات ، جذب آتش نشانان داوطلب ، کلاس هاي مختلف آموزش شهروندي ، نواختن زنگ ايمني در مدارس ، آموزش مدارس و مهدهاي کودک ، رژه خودروهاي آتش نشاني ، همايش کوه روي خانواده آتش نشانان ، حضور در آئين سياسي و عبادي نماز جمعه و ... از ديگر برنامه هاي اجرا شده از سوي  سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين به مناسبت گراميداشت روز آتش نشاني و ايمني در سال جاري است.     
 
 

 

تصاویر مرتبط