دوشنبه ۱۳۹۰/۰۷/۰۴

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شهرداري قزوين:

در سال 89 بيش از 2 هزار و 600 عمليات اطفاءحريق و امدادو نجات در آتش نشاني انجام شد

تعداد عمليات ثبت شده در سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين در سال89، 2 هزار و 605 مورد بوده که از اين تعداد يک هزار و 972 مورد مربوط به عمليات اطفا حريق و 633 مورد نيز مربوط به عمليات امداد و نجات بوده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين سيد علي شفيعي مدير عامل اين سازمان با بيان اين مطلب افزود : همچنين از ابتداي سال جاري تا پايان مرداد ماه امسال 585 مورد آتش‌سوزي و 372 مورد حادثه در قزوين واقع شده است .
سيد علي شفيعي اضافه كرد : در اين حوادث كه آتش نشاني حضور داشت 26نفركشته و 174نفر نيز مصدوم به ثبت رسيده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر ميانگين رسيدن نيروهاي آتش‌نشاني به محل حادثه 3.5 دقيقه است ولي در بافت مرکزي شهر که پرترافيک است اين عدد فرق مي‌کند. به طور كلي استاندارد مدت زمان حضور نيروهاي آتش‌نشاني در محل حادثه سه تا پنج دقيقه است.
مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين اضافه کرد: بر اساس استانداردهاي جهاني براي هر 50 هزار نفر يک ايستگاه آتش‌نشاني تعريف شده كه در قزوين نيز اين استاندارد رعايت شده است.
شفيعي يادآور شد: سازمان آتش نشاني قزوين با هفت ايستگاه ثابت ، يک پايگاه سيار و 143 نيروي عملياتي و ستادي به صورت شبانه‌روزي در خدمت شهروندان است.
مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين با اشاره به خريد ماشين‌آلات و تجهيزات افزود: در راستاي به روز شدن تجهيزات، قرار داد خريد ماشين نردبان 55متري با اعتبار اوليه 1.5 ميليارد تومان بسته شده است . با داشتن اين نردبان مي‌توان عمليات امداد و نجات و اطفا حريق را در بزرگترين برج قزوين انجام داد .
شفيعي در خصوص توسعه ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني عنوان کرد: در سال جاري يکي از برنامه‌ها، توسعه ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني پونک و غياث‌آباد است که اقدامات لازم در اين خصوص انجام مي شود .
وي افزود : احداث ايستگاه آتش نشاني در بازار قزوين كه در مرحله تملك زمين و احداث قرار دارد و احداث ورزشگاه چندمنظوره ويژه آتش نشانان با همكاري مديريت ستاد بحران استانداري كه در مرحله انتخاب پيمانكار است، از ديگر برنامه هاي سازمان مي باشد .
اين مسئول با اشاره به عملکرد اين سازمان در سال 89 توضيح داد : بودجه سال 89 سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين بيش از 33 ميليارد ريال بود که از اين مقدار 23 ميليارد ريال هزينه‌هاي جاري و 10 ميليارد ريال براي هزينه‌هاي عمراني ، طرح توسعه و خريد ماشين‌آلات بوده است .
وي يادآور شد : علت عمده افزايش تعداد عمليات ها وقوع حريق در باغات و علف‌زارها بوده که به دليل کم توجهي شهروندان به ويژه در حريم شهر اين تعداد آتش‌سوزي رخ داده است.
شفيعي اعلام کرد: آتش‌سوزي در منازل شهر قزوين در سال 89 بالغ بر 76 مورد بوده که در مقايسه با سال 88، 18 درصد افزايش داشته است. البته آتش‌سوزي در منازل نسبت به دهه گذشته کاهش يافته ولي اين 76 مورد به طور عموم ناشي از سهل‌انگاري در استفاده از لوازم برقي و يا عدم رعايت ضوابط ايمني در استفاده از وسايل بوده است.
وي گفت: در سال 89 تعداد آتش‌سوزي‌هاي واقع شده در واحدهاي تجاري و صنعتي 82 مورد، وسايط نقليه 90 مورد، کارخانجات دو مورد، اماکن عمومي و دولتي شش مورد، مرغداري و دامداري 32 مورد، باغات و خرمن‌ها يک‌هزار و 314 مورد و ساير موارد 371 مورد بوده است .
مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين ادامه داد: تعداد امداد و نجات‌هاي صورت گرفته در قزوين در حوادثي شامل سقوط و افکن چاه 16 مورد، سقوط کانال رودخانه 14 مورد، نشت و انفجار گاز 10 مورد، تصادفات جاده‌اي 144 مورد و ساير موارد 449 مورد بوده است .
وي با اشاره به اقدام صورت گرفته در حوزه مديريت آموزش سازمان آتش‌نشاني قزوين اظهار داشت: اين حوزه در دو بخش آموزش ضمن خدمت کارکنان و آموزش عمومي براي شهروندان اقداماتي داشته است كه از جمله آن ها مي توان به 9هزار و270نفرساعت آموزش براي كاركنان و 40 هزار نفر ساعت آموزش براي مدارس ، ادارات ،آزمون هاي ادواري و شركت ها اشاره كرد .
اين مسئول افزود : در راستاي آموزش خانه به خانه در مرحله اول 30هزار جلد كتاب خانه ايمن چاپ شده كه از طريق پست براي تمام منازل شهر قزوين ارسال مي شود .
شفيعي اضافه كرد : همچنين قزوين در سال گذشته ميزبان آموزش حرفه‌اي آتش‌نشانان سراسر کشور بود که در اين دوره از اساتيد دانشگاه مورتون انگلستان استفاده شد.
اين مسئول يادآور شد: در زمينه پيشگيري نيز با توجه به بازديد همکاران واحد پيشگيري سازمان از اماکن مختلف و بازديدهاي ادواري، يکهزار و 316 مورد دستوارلعمل ايمني صادر شد. در اين بحث با همکاري شورا مصوبه‌اي داشتيم که الزام به اخذ دستورالعمل ايمني به هنگام صدور پروانه ساختمان‌هاي بيش از پنج سقف يا 16 متر است.
مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين با اشاره به اقدامات عمراني اين سازمان در سال 89 خاطر نشان کرد: برج عمليات ورزشي آتش‌نشانان در قزوين با اعتباري بالغ بر 2 ميليارد و 200 ميليون ريال در سال گذشته احداث شد که 10 کار امداد و نجات در اين برج تمرين مي‌شود. همچنين خريد ماشين آلات و تجهيزات با اعتبار3ميليارد ريال را نيز داشتيم.
شفيعي با اشاره به اين كه اين سازمان در 12رشته ورزشي در سطح كشور فعاليت دارد ، اظهارداشت : در المپياد عمليات ورزشي آتش نشانان كشور كه در خرداد ماه در رشت برگزار شد ، سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين موفق به كسب مقام سوم كشوري شد.
وي گفت : ما به عنوان استان معين شهر تهران انتخاب شديم . يعني در مواقع بحراني چنانچه در يك سري از مناطق تعيين شده تهران اتفاقي رخ دهد كه نياز به نيروي كمكي باشد، استان قزوين وارد عمل مي شود.
اين مسئول با اشاره به برنامه‌هاي هفته آتش‌نشاني گفت: هفته آتش‌نشاني از اول تا هفتم مهر ماه است که ديدار با استاندار و امام جمعه، دعوت از شوراي شهر و شهرداري براي حضور در ايستگاه آتش‌نشاني، بازديد شهروندان از ايستگاه شهيد بابايي و ارائه برنامه‌هاي آموزشي به آن ها، رژه خودرويي با 33 خودروي سنگين، نيمه سنگين و سبک عملياتي، کوهپيمايي آتش‌نشانان و حضور در نماز جمعه از جمله برنامه‌هاي هفته آتش‌نشاني در قزوين است
پايان پيام

تصاویر مرتبط