پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۹/۱۳

منوکسید کربن جان زن و مرد قزوینی را گرفت

موسی خانی، رییس سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین از فوت نمودن زن و مرد حدودا 70 ساله قزوینی که دچار گازگرفتگی شده بودندخبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین؛ وی افزود: این زوج در کوچه گلستان بلوار آیت اله خامنه ای  ساکن بودند که به دلیل انتشار گاز منوکسید کربن از طریق دودکش غیراستاندارد دچار گازگرفتگی  شدند و با حضور بستگان در درب منزل از حادثه خبر داده شد و بلافاصله آتش نسانان به محل اعزام شدند.

قدیر موسی خانی با هشدار در خصوص احتمال گاز گرفتگی در فصول سرد سال و به خصوص در ماه های آذر و دی از شهروندان خواست بررسی وسایل گاز سوز توسط سرویس کارمجاز و اطمینان از تهویه کافی فضای ساختمان ها را مورد توجه جدی قرار دهند.

وی افزود: گازگرفتگی از جمله حوادثی است که معمولا در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و عدم تهویه کافی درفضای بسته رخ می دهد.

وی بر لزوم رعایت استفاده از دودکش با کلاهک استاندارد تاکید کرد و افزود: مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده می شود که برگشتن چنین گازهایی به داخل فضای زندگی باعث گاز گرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان می شود.

رییس سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین با تاکید بر این که شهروندان نکات ایمنی نصب بخاری را رعایت کنند، تصریح کرد: دود کش های وسایل گازسوز در محل عبور از شیشه های پنجره نباید مستقیما با شیشه در تماس باشد زیرا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و افتادن دودکش وجود دارد.

وی افزود: شهروندان از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب خودداری کنند و به این نکته توجه کنند که شعله بخاری حتما باید آبی باشد و از داغ بودن لوله دودکش بخاری اطمینان حاصل کنند.

موسی خانی خواب آلودگی، سردرد، سر گیجه، حالت تهوع، بی حالی کبودی بدن و رنگ پریدگی را از علائم گاز گرفتگی عنوان کرد و گفت: شهروندان در صورت مواجهه با گاز گرفتگی سریعا با اورژانس تماس گرفته و درب و پنجره ها را باز نمایند تا هر چه سریع‌تر هوای محیط عوض شود.

تصاویر مرتبط