پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۳/۲۹

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین اعلام کرد:

500 عملیات اطفای حریق علفزار، باغ و مزرعه در سال99

قدیر موسی خانی سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین ، از انجام 500 عملیات اطفای حریق علفزار،علف هرز،باغ و مزرعه از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

موسی خانی تاکید کرد: در مجموع و از ابتدای سال تاکنون 1100 عملیات انجام شده است که 500 عملیات آن مربوط به حریق علفزار و باغ و گندم زار بوده است .

این مسئول با بیان اینکه گرم شدن هوا یکی از عوامل این گونه آتش سوزی ها است، اظهار کرد: متاسفانه گزارش‌ها نشان داده که خطای انسانی دلیل عمده آتش‌سوزی‌ها بوده و به واسطه یک سهل انگاری ساده، فاجعه ای بزرگ ایجاد شده است.

وی ادامه داد:پرتاب ته سیگار در مراتع و علفزارها، ایجاد شعله، از بین بردن علف هرز به روش سوزاندن،آتش زدن ته‌مانده محصولات کشاورزی و رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و قوطی های فلزی براق در طبیعت، از مهمترین عواملی هستند که به گسترش آتش در محیط زیست دامن می‌زند.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: سال گذشته بیش از هزار مورد عملیات اطفای حریق مربوط به علف، علفزار، باغ و خرمن توسط آتش‌نشانان قزوینی در سطح شهر و باغ‌های سنتی برخی از نقاط استان انجام شده که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود.

موسی خانی در ادامه با اشاره به اينکه لازم است همه باغداران و اصنافي که در مجاورت مراتع و زمين‌هاي غير محصور استقرار دارند به منظور جلوگيري از سرايت آتش‌سوزی‌هاي احتمالي و بروز خسارات مالی، نسبت به علف‌زني و ايجاد مانع در مرز بين باغات و اطراف محل کسب خود اقدام کنند، ادامه داد: برخی از کشاورزان و باغداران برای از بین بردن علف‌های هرز و اقدام به سوزاندن شاخه‌های هرس شده، آنها را آتش می‌زنند که همین موضوع سبب گسترش آتش در دل طبیعت مي‌شود.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت گندم ،احتمال وقوع در گندم زار ها شدت گرفته و لازم است که کشاورزان و مالکین نسبت به ایجاد راه و حریم امن دراطراف گندم زارها اقدام نمایند. 

 

تصاویر مرتبط