سه‌شنبه ۱۳۹۹/۰۲/۳۰

منتظری مطرح كرد:

خطرآتش‌سوزی وسیع در باغستان سنتی و دشت قزوین

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: با توجه به بارش فراوان باران و نزولات آسمانی و وجود علف های هرز در باغات،مراتع،دشت قزوین و بخصوص باغستان سنتی ، خطر آتش سوزی افزایش پیدا می کند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان آتش نشانی قزوین، منتظری افزود: بارندگی‌های قابل توجه و افزایش علف‌های هرز، محصولات کشاورزی و باغات به‌ویژه گندم‌زارها را در معرض خطر آتش‌سوزی قرار داده است.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی و علف‌های هرز بسیار رشد کرده و اندکی غفلت و سهل‌انگاری می‌تواند زمینه ساز آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای شود که در سال های گذشته نیز شاهد چندین مورد در سطح استان بودیم، افزود: این موضوع اهمیت حفاظت از دشت قزوین را دوچندان می‌کند.

منتظری تاکید کرد: سال گذشته بیش از هزار و یک مورد عملیات اطفای حریق مربوط به علف، علفزار، باغ و خرمن توسط آتش‌نشانان قزوینی در سطح شهر و باغ‌های سنتی برخی از نقاط استان انجام شده که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وی بیشترین علل آتش‌سوزی را سهل انگاری و خطاهای انسانی عنوان کرد و گفت: پرتاب ته سیگار در بوته و علفزار، ایجاد شعله، از بین بردن علف هرز به روش آتش، سوزاندن ته‌مانده محصولات کشاورزی و رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و قوطی های فلزی براق در طبیعت، از مهمترین عواملی هستند که به شیوع آتش در محیط زیست دامن می‌زند.

منتظری در ادامه با اشاره به اينکه لازم است همه باغداران و اصنافي که در مجاورت مراتع و زمين‌هاي غير محصور استقرار دارند به منظور جلوگيري از سرايت آتش‌سوزی‌هاي احتمالي و بروز خسارات مالی، نسبت به علف‌زني و ايجاد مانع در مرز بين باغات و اطراف محل کسب خود اقدام کنند، ادامه داد: برخی از کشاورزان و باغداران برای از بین بردن علف‌های هرز و حتی سوزاندن شاخه‌های هرس شده، آنها را آتش می‌زنند که همین موضوع سبب گسترش آتش در دل طبیعت مي‌شود. 

پایان پیام.

تصاویر مرتبط