چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۶

رئیس سازمان آتش‌نشانی در گفتگو با شبکه قزوین:

نگهداری کالا در حجم بالا در داخل شهرها ممنوع است

قدیر موسی خانی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در گفتگو با بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین با بیان اینکه یک واحد چوب یا کاغذ با حجم بالا اگر دچار آتش‌سوزی شود می‌تواند واحدهای همجوار خود را نیز با خطر روبرو نماید، افزود: نگهداری کالا در حجم بالا در داخل شهرها ممنوع است

وی افزود: انبارهای پرخطر طی سال‌های اخیر توسط سازمان آتش‌نشانی شناسایی و به دستگاه‌های مربوطه اعلام شده  و خیلی از این انبارها مانند انبارهای روغن در سطح شهر جابجا شدند.

 موسی خانی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون خیلی از منازل بافت مرکزی شهر متاسفانه در حال تبدیل شدن به انبار هستند که اینها پتانسیل خطر را افزایش می دهد ادامه داد: هیچ صنفی حق این را ندارد که بیش از حد اندازه فروش نهایتاً یک ماهه خود نسبت به انبارداری وسایل در داخل شهر اقدام نماید.

رئیس سازمان آتش‌نشانی افزود: شهروندان نیز باید آگاه باشند و در صورت مشاهده این انبارها در مجاورت منزل خود نسبت به اعلام به مراکز متولی آن اقدام نمایند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی قزوین با اعلام اینکه بافت بازار بسیار فرسوده است و بحث ریزش بعضی از بناها  و سقف بازار  در حتی باد شدید محتمل است افزود: یک سری عوامل دست به دست هم داده که بازار سنتی قزوین ناایمن باشد و بارها نیز این مورد را هشدار دادیم که دستگاه های متولی باید پای کار بیایند. بافت بازار بسیار فرسوده است و بعضی از بناها و حتی بحث ریزش سخت های بازار نیز معتمد است حتی با باد شدید

وی افزود:یک مورد ناایمنی در داخل خود بازار است و مورد دیگر بحث ایمنی داخل مغازه ها و انبارداری و ایمنی در آن که باید خود کسبه آن را رعایت نمایند وما آمادگی همکاری همه جانبه برای ایمنی بازار را داریم.

موسی خانی افزود: یک منزل مسکونی یا یک مغازه کوچک همانند یک کارخانه بزرگ پتانسیل آتش سوزی را دارند و ممکن است آتش سوزی در هر جایی رخ بدهد و همه ما در اماکن مسکونی تجاری و صنعتی باید قوانین و موارد ایمنی را رعایت کنیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی با اعلام اینکه قوانین خوبی داریم ولی در اجرا ضعف وجود دارد گفت: مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های اداره کار اعلام کرده که باید چه نکاتی را رعایت کنیم ولی متاسفانه بعضاً شرکت‌هایی هستند و ساخته شده اند که برخی از آنها حتی خودرو آتش نشانی نمی تواند درون آن تردد نماید که بنظر ما سالانه شرکت های صنعتی باید توسط یکی از شرکت های ایمنی تاییدیه ایمنی دریافت نمایند.

موسی خانی تصیح کرد:آتش نشانی های شهری زیر مجموعه شهرداری های آن هستند خود شرکت های صنعتی و تولید کنندگان باید زیرساخت‌های را تامین نمایند ؛در کنار اینکه آتش نشانی های شهری در حال افزایش تجهیزات خود هستند ، شهرکهای صنعتی نیز باید امکانات خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه سرمایه گذاران در بخش صنعت در استان ورود پیدا کردند ولی در برخی از شهرک‌ها حتی ابتدایی ترین امکانات برای اطفاء حریق که همان آب هست نیز یافت نمی شود، چه در داخل شهرها و چه در داخل شرکت باید شیر های آتش نشانی مثل داخل شهرها در آن نصب شود که بطورمثال متاسفانه در چرم شهر بویین‌زهرا این شیرها وجود ندارد.

تصاویر مرتبط