پنجشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۰۲

موسی خانی، رئیس سازمان آتش نشانی قزوین:

کاهش دمای هوا،درصد میزان حوادث از جمله مسمومیت با منوکسید کربن را افزایش می دهد

کاهش دمای هوا،درصد میزان حوادث از جمله مسمومیت با مونوکسید کربن را افزایش می دهد

رئیس سازمان آتش ­نشاني با اشاره به وزش باد شدید و کاهش دما، از آمادگي كامل آتش­ نشانان در مواجه با حوادث احتمالي اماكن خبر داد و به شهروندان توصيه كرد :با توجه به وزش باد شدید و احتمال بروز حوادث، در هنگام وزش باد ز زير دکل سيم هاي برق، ديوارهاي قديمي نا ايمن و ساختمان­هاي در حال احداث كه امكان پرتاب اشياء و مصالح از آن­ها وجود دارد، تردد نکنند.

وی ادامه داد: از قرار دادن هرگونه اشياء مانند گلدان، ظروف شيشه اي و ...، در لبه­ ي پنجره ها و بالكن هاي ساختمان هاي بلند مرتبه مشرف به پياده ­رو و كوچه ها به طور جدی خودداري شود و در هنگام ترك اماكن از خاموش بودن كليه منابع حرارتي روشن، اطمينان حاصل کنند.

موسی خانی ادامه داد:  کاهش دما باعث یخ زدن کنتورهای آب می شود برای یخ زدایی کنتور و لوله های آب از حرارت شعله مستقیم  استفاده نکنیم و این باعث ترکیدن لوله ها و نفوذ آب در ساختمان ها و ایجاد خسارت می شود.

وی افزود: در هنگام بارش برف و مواقع یخبندان حتی الامكان از سفرهای غیر ضروری، رفت و آمد با وسیله نقلیه بدون لاستیك یخ شكن یا زنجیر چرخ در مواقع یخ بندان و لغزندگی سطح معابر خودداری شود و پیش از خروج از منزل از سالم بودن وسیله نقلیه، وجود بنزین كافی در باك و مجهز بودن آن به امكانات ایمنی مطمئن شده و برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیات خودرو، از الكل و ضدیخ استفاده شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تاکید کرد: وسایل گرمایشی شعله دار نیاز به فضایی برای ورود هوا به داخل منزل دارند و هیچ موقع به دلیل سرد شدن هوا اقدام به بستن کامل روزنه ها و زیر در و لابه لای پنجره ها نکنید و بهتر آن است که از لباس بیشتری استفاده کنید.

موسی خانی افزود: کاهش دمای هوا باعث شده تا برخی از مردم نسبت به استفاده از لوازم گرمایشی غیر استاندارد و یا سایر  دستگاههای موجود اقدام کنند که می تواند خطرآفرین باشد .

وی با تاکید بر اینکه فقط دودکش های گالوانیزه ورق سفید مورد تایید است، افزود: استفاده از از دودکش آکاردئونی، فنری و آلومینیومی هر لحظه می تواند حادثه ناگواری را رقم بزند.

رئیس سازمان آتش نشانی افزود: افزود: حتما قبل از خواب از داغ بودن قسمت فوقانی لوله های بخاری مطمئن شوید ،چرا که سرد بودن لوله های دودکش بخاری نشانی از خطر گازگرفتگی و تولید مونوکسید است.

موسی خانی ادامه داد: وزش باد شدید می تواند باعث جدا شدن کلاهک دودکش ها و لوله های وسایل گرمایشی گردد که می بایستی توسط شهروندان کنترل شود.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی موجود توصیه می شود تا شهروندان بجز کارهای ضروری از خانه و بخصوص از شهر خارج نشوند.

تصاویر مرتبط